Kiosztották a 16. KAFF díjait
Gauder Áron a Kojot négy lelke című alkotása tarolt a 16. KAFF-on. Elnyerte a fesztivál nagydíját, a közönségdíjat és a legjobb egész estés európai film díját is. Utóbbit Nuno Beato Nagyapám démonjai című filmjével megosztva kapta. A zsűri indoklása szerin a Kojot négy lelke című film "Gauder Áron eddigi animációs alkotói és szellemi törekvéseinek összefoglalása, amely példértékű csapatmunkában jött létre azért, hogy korunk létkérdéseit a széles közönség számára élvezhető és értelmezhető formában mutassa meg, a megoldás útját is sejtetve. A filmben harmonikusan találkozik a kézműves animációs művészet és a kortárs technológia magasszintű, kreatív alkalmazása. A 16. KAFF fődíjával a zsűri az alkotók kimagasló szakmai-művészi teljesítényét kívánja elismerni."
José Miguel Ribeiro Nayola című filmje különdíjban részesült. A legjobb európai tévésorozat díját a Patouille és az ejtőernyős magok nyerte, a legjobb TV-speciál díját pedig megosztva a Pánikfalva és a Télapó hadművelet vihette haza.
A legjobb egész estés játékfilm Pannónia-Matolcsy-díját Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta Műanyag égbolt című filmjének ítélték. A zsűri szerint "a Műanyag égbolt című film az animációs művészet új lehetőségeinek, új kifejezési formáinak keresésével folytatja a magyar animáció legjobb hagyományait. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta alkotása különleges atmoszférával és erőteljes drámaisággal jeleníti meg korunk mindannyiunkat érintő és foglalkoztató problémáját, az emberi civilizáció jövőjének sorskérdését. A Pannónia Filmstúdió egykori, kivételes formátumú vezetőjéről, Matolcsy Györgyről elnevezett új díjjal a zsűri az alkotói csapat egészének elkötelezett, magas minőségű munkáját ismeri el."
Gauder Áron (Fotó: Banczik Róbert)
A legjobb rövidfilm díját Hegyi Olivér A szív kertje című munkája kapta. A zsűri indoklása szerin "A szív kertje egy fiatal ember útkeresését meséli el őszinte derüvel, generációjának nyelvén, hitelesen. A zsűri tagjait egyöntetűen megragadta a film pozitív kisugárzása, természetessége. A legjobb rövidfilm díjával a humanista humorból táplálkozó egyedi animációs látásmódot kívánjuk elismerni."
A legjobb televíziós sorozat Bálint Ágnes-díját Buzási Gyopár Orsolya vihette haza a Szerintemezazegész: Szorít a ház című munkájáért. A zsűri szerint "az új, Bálint Ágnesről elnevezett-díjjal a zsűri a televíziós vetítésre tervezett, egy sorozat mintaepizódjának szánt, Szorít a ház című alkotást különös örömmel fogadta üde hangvételéért, új látásmódjáért és magas szabadságfokú grafikai világának erős stílusegységéért. A film témaválasztása játékosan és hitelesen reflektál a mai családi dinamikákra, melyet az igényes narráció és a filmhang is tovább erősít. A zsűri számára Buzási Gyopár Orsolya és alkotótársai az újra felfedezés, a rácsodálkozás élményével lepték meg a zsűri tagjait."
Glaser Kati Városi legendák: Zongorizmus című sorozatepizódja különdíjban részesült. A zsűri szerint a "Városi legendák-sorozat következetes vizuális nyelvet használ, amelyen belül képes mindig megújulni, ám a megújulással együtt képes megőrizni jellegzetes stílusjegyeit is. Narrációja a képi világhoz, az animációs megoldásokhoz hasonlóan dinamikus, szellemes, játékos."
Buzási Gyopár Orsolya (Fotó: Banczik Róbert)
A legjobb alkalmazott animációnak Egely Kati Canticuénticos: Hogy tudd, szeretlek című alkotását találta a zsűri. Indoklásuk szerint: "Derü, kedvesség, öröm. A zsűri számára egyöntetűen ezt jelentette a Legjobb alkalmazott animációs alkotás díjával elismert videoklip Egely Kati rendezésében. A Hogy tudd, szeretlek című zenés kisfilm a legjobb példa arra, hogy az animáció egyszerű eszközeit használva hogyan lehet lélekemelő, a tervezőművészeti animációs műfajban is egyedi minőségű alkotást készíteni."
Az alkalmazott animáció kategóriában különdíjat kapott Fillér Máté Tót Endre: Miért festek? című munkája, mely a zsűri szerint "küldetését tekintve ismeretterjesztő alkotás, amely témáját hitelesen, kreatívan és szellemesen közvetíti az animációs műfaj eszközeinek és a jól megválasztott archív hang- és képanyagok összekapcsolásával. Éljen az animációs dokumentumfilm!"
Palotás Adél (Fotó: Banczik Róbert)
A legjobb diákfilm díját Palotás Adél Fények című alkotása kapta, melynek "története az elejétől kezdve bevonta, és a történet kibontakoztása során végig meg is tartotta a zsűri érdeklődést. Szimbolikája és a rendező által használt metaforakészlet ötletes, érthető, korproblémákra szellemesen utaló. A történet dramaturgiai fordulatai hitelesek, a film arányos felépítésű és egységes alkotás."
Különdíjban részesült Szucher Ágnes Szerelem a korona idején című filmje, mely "egyszerű, friss és groteszk reflexió egy mindannyiunkat érintő friss traumára, s egyúttal hiteles korrajz, amely diákmunkaként ígéretes alkotás."
A legszínvonalasabb képi formanyelvért Fábián Nikolett Nyugvó köd című művét díjazták. A zsűri szerint a "Nyugvó köd című költői alkotás erőteljes képzőművészeti gesztusokkal teremt drámai atmoszférát. Az alkotó, Fábián Nikolett különleges, egyéni látványvilágot teremtett, amely erős benyomást tett a zsűrire egységes stílusával, arányérzékével, a technológia alkalmazásának egyediségével."
Fábián Nikolett (Fotó: Banczik Róbert)
A legjobb forgatókönyv díját Alexander Gratzer vihette haza az In the Upper Room-ért. A zsűri szerint az "In the Upper Room finom iróniával és őszinte, apró színészi gesztusokból fakadó szelíd humorral meséli el egy vakond felnövéstörténetét - amely felnövéstörténet kifejezetten emberarcú. A filmben az időbeliség, az egymást követő évszakok tagolása, a narráció egyedi hangvétele egyaránt megragadja és meg is tartja a néző figyelmét. A legjobb forgatókönyv díja a szöveg, a dramaturgia és a vizualitás egymást támogató egységét ismeri el."
A legjobb animációs munkáért Hárshegyi Vivient méltatták a Felhők felett című filmjéért, mely "szellemes és gazdag animációs eszköztárat használ, amely szinte kimeríthetetlen ötletekben. Friss humorral, hitelesen közvetíti a mai fiatal generáció életérzését, problémáit, szorongásait, és kifejezőeszközeinek szabadsága a nézőre, így a zsűrire is felszabadítóan hat, hatott."
A legjobb első filmnek és a legjobb 3 D-s filmnek járó díját idén nem osztották ki.
A 16. KAFF díjazottjai (Fotó: Banczik Róbert)
Az európai egész estés filmek versenyének zsűrijének tagjai Sam Orti, Ittzés Tamás és Dudás Viktor voltak, az európai televíziós díjakról Fülöp József, Mauro Carraro és Tóth István Zoltán, míg a magyar filmek díjairól Cakó Ferenc, Damó István, Ducki Krzysztof, M Tóth Éva és Vácz Péter döntöttek.
A Magyar Filmkritikusok díját Mira Zénó Fox Tossing című kisfilmje kapta, Hegyi Olivért különdíjban részesítették A szív kertje című munkájáért. A Junior zsűri díját Csutorás Márton vihette haza a Kigyógyulva című filmért. Az Országos Diák Zsűri díját az európai filmek kategóriában a Nagyapám démonjai kapta, különdíjban részesült a Kutyáknak és olaszoknak tilos!. Az Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület és az Országos Diák Zsűri a magyar filmek díját Kühnel-Szabó Anita Apád című rövidfilmje nyerte. A diákok Fillér Máténak három munkájáért (Telexikon, Folkfonics - Szól a kakas, Tót Endre: Miért festek?) különdíjat adtak. A Dot&Line és a KAFF kritikaíró pályázatának nyertese Bárány Bence lett, a második helyen Béres Mátyás, a harmadikon pedig Böhm Norbert végzett.
Holnap a közönség újra megnézheti a nyertes alkotásokat.