Fejléc
en hu

Tóth Pál retrospektív

Szokás mondani, hogy egy szerzői filmest alkotásának pár perce – animációs művész esetében akár pár másodperce – alapján föl lehet ismerni. Mintha csak Tóth Pálról szólna ez az állítás. Életművében másokéval össze nem hasonlítható univerzumot teremtett, a számítógépes 3D-animáció szerzői változatát érlelte ki. Tóth Pál, azaz becenevén Paja munkássága az 19701980-as években a Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műteremében indult. Azon fiatalok egyikeként érkezett az animáció világába, akik útjára bocsájtották a kecskeméti animációsfilm-készítést. Első egyedi filmje, a cirkuszi plakátokat idéző látványvilágról is emlékezetes, nagy nemzetközi sikerű Hogyan lehet megijeszteni egy oroszlánt? (1980) volt. Ez a film léptette porondra a Leo és Fred (1984–86), a magyar sorozatanimáció egyik ékkövét jelentő rajzfilmszéria címszereplőit. Az oroszlán és az idomár történeteiben több a melankólia, mint a vidámság, s több a csendes tűnődés, mint a mozgalmasság. A Koncert című záróepizódban a legszívszorítóbb magyar mozgóképek egyikét tisztelhetjük.

Az alkotó közel egy évtizedes belgiumi munkavállalás után tért haza, majd Szegeden letelepedve saját vállalkozásban – a Paja Filmben – készítette 3D-s rövidfilmjeit, kilenc alkotást a Szezonvégtől (1996) a legutóbbi Záporig (2012). Folytatódik és felerősödik bennük a Leo és Fredből ismerős vonzódás az eseménytelen(nek tűnő) holt idő és a szemlélődés iránt, illetve az erős önreflexivitás. A Szezonvég horgásza eltünteti maga körül a (művi) világot, az Egy újabb nap (1998) többértelmű groteszkjében ruha és ember cserél szerepet. A Rajzfilm (2005) önvallomás az alkotói képzeletről, az Éjszakai horgászat (2007) a természet szemlélésének élményét, a Kicsi rigó (2009) pedig egy mulandó barátság krónikáját állítja középpontba. A Tél (2001) a tavaszra vágyó hóember sorsán keresztül az elmúlásról elmélkedik, míg a Záporban a külvilág fenyegetése titokzatos massza formájában forgatja fel egy öreg néni életét. A Paja-filmek portrék a magányról, annak szépségéről és szomorúságáról. Éppen ezért kivételes a rovarok csoportos aktivitására fókuszáló A szentjánosbogarak nemi élete (2000): félreérthető és félre nem érthető poénpetárdáinál csak szemkápráztató fénytüneményei sziporkázóbbak. Nem véletlen, hogy Tóth Pál 3D-animációi bejárták a világot, számos díjat is elnyertek a fesztiválokon.

Varga Zoltán

filmtörténész

 

Otthon mozi
jún. 23. 21:00
MNB logo
NFI logo
NKA logo
NMHH logo
Kecskemét címere
MMA logo
MTVA logo
Mercedes
Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány
Magyar Református Egyház
Horváth Építőmester Zrt.
Kecskeméti Konzervgyár
OTP Bank
Steel Flex
Petőfi Kultúrális Ügynökség
Horváth Építőmester Zrt.
Adobe
Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület
Félegyházi Pékség
Focus Fox Stúdió
Kefag Zrt.

Leonardo SNS
Nemzeti Filmarchívum
Budapest Borfesztivál
Nemzeti Művelődési Intézet
Malom Mozi
Dot & Line
Kecskeméti TV
RTL
TV2
M5
Gaston
Budapesti Metropolitan Egyetem
MOME
Raster Stúdió
Kedd
Bestcom
Beszélő köntös

Cinefort
Cinemon
Filmtett
IKSZ
Jampolo
Kecskeméti Kortárs Művészeti Műhelyek

Malom Parkoló
Magyar Képregény Szövetség
Neumann János Egyetem
Partiumi Keresztény Egyetem
Primanima
Print 2000

Uránia Nemzeti Filmszínház
Városrendészet
Visual
Katona József Múzeum
-->
Kecskemétfilm
Katona József Könyvtár
Hírös Agóra